Invata sa lucrezi pentru tine!

Media


Proiectul european “Un viitor mai bun pentru femei “, la start

Compania de consultanta Depro Inovatie impreuna cu Fondul Roman de Dezvoltare Sociala, Centrul pentru Educatie Economica si Dezvoltare si Asociatia Amfar Galitia construieste un viitor mai bun pentru femeile care participa in proiectul cu acelasi titlu co-finantat de Uniunea Europeana.

Proiectul “Un viitor mai bun pentru femei“ a inceput in luna noiembrie 2008 si se va desfasura la nivel national pana in aprilie 2011. Pe parcursul celor 30 de luni de implementare, proiectul urmareste sa identifice oportunităţile de implicare si de dezvoltare a aptitudinilor si competentelor femeilor din mediul rural şi oraşe mici în iniţierea de mici afaceri sau proiecte comunitare. De asemenea, printre obiective se mai numara crearea de noi locuri de muncă şi dezvoltarea de servicii comunitare care să răspundă nevoilor sociale locale, schimbarea mentalităţilor cu privire la rolul femeilor în comunităţi tradiţionale, crearea unei structuri asociative care să sprijine implicarea femeilor din comunităţi dezavantajate în proiecte comunitare şi facilitarea participarii acestora pe piaţa muncii.

Pana la inchiderea proiectului un numar de 4000 femei vor fi informate cu privire la potenţialul de dezvoltare de afaceri sau de proiecte comunitare în medii defavorizate, vor fi create 100 de grupuri comunitare care vor sustine activitati pentru egalitate de şanse, se vor acredita 20 de formatori in managementul afacerilor.

700 femei vor lua parte la cursurile de formare iar 100 de proiecte de afaceri şi de proiecte/servicii de îngrijire vor fi asistate pe prioada pregatirii lor. De asemenea, va fi alcatuita o retea de persoane detinand cunostintele necesare comunitatilor in care traiesc; aceasta retea constituie baza pentru crearea unei asociatii a femeilor din mediile dezavantajate. Aceasta asociatie va facilita schimbul de informatii specifice intre si pentru membrii sai si va contribui la sprijinirea nevoilor acestora prin activitati de informare, consiliere si intermedierea de legaturi cu organizatii similare si institutii publice.

Pentru informatii suplimentare va rugam sa o contactati pe Gabriela Popescu, Coordonator tehnic al proiectului, la 021 650 50 16 , e-mail gabriela.popescu@depro.ro sau Ramon Trillo, Director de proiect, la 021 650 50 17, e-mail ramon.trillo@depro.ro.

sus

Proiect pentru crearea de noi locuri de munca, adresat femeilor din zonele slab dezvoltate

Articol publicat in revista Ioana

Autor: Cristian Niculescu

Rolul femeii a devenit, in ultimii ani, unul tot mai complex, depasind granitele traditionale ale maternitatii si ale treburilor casnice. Urmasele Evei au incercat sa obtina performante pe masura capacitatilor dovedite si o implicare tot mai profunda in preluarea unor sarcin care, in urma cu doar un secol, erau adresate exclusiv populatiei masculine. In prezent, societatea romaneasca le ofera persoanelor de gen feminin, cu precadere in mediul urban, o paleta larga de locuri de munca si de oportunitati similare cu cele ale barbatilor, in promovarea profesionala.

Tot mai multi manageri, directori, oameni de afaceri sau politicieni se evidentiaza din randurile sexului frumos prin aptitudini remarcabile si capacitatea deosebita de adaptare. Deschiderea catre nou si interesul aratat segmentului educativ sunt trasaturi ale firii omenesti, in baza carora anumite organizatii au initiat studii sau proiecte de dezvoltare sociala. Un astfel de proiect a luat nastere in luna noiembrie a anului 2008, urmand sa se desfasoare intr-un interval de 30 de luni si fiind realizat de catre firma de consultanta romaneasca DEPRO Inovatie in colaborare cu Fondul Roman de Dezvoltare Sociala (FRDS), Centrul pentru Educatie Economica si Dezvoltare din Romania (CEED) si Asociatia Amfar Galitia.

Proiectul, cofinantat de Uniunea Europeana, are ca obiectiv general promovarea rolului activ al femeilor din mediile dezavantajate, sprijinind crearea de asociatii familiale, activitati sau proiecte comunitare. Organizatiile implicate in elaborarea proiectului afirma ca acesta va contribui la formarea unei culturi antreprenoriale in randul anumitor categorii de femei, grupurile - tinta din regiunile defavorizate putand fi pregatite cu privire la aspectele fundamentale legate de initierea si gestionarea unor afaceri de mica amploare.

Urmarind implementarea obiectivelor mentionate, s-a luat in calcul ca, pana la finalul lunii martie, sa fie finalizata o cercetare, efectuata in cadrul a 200 de comunitati (sate, comune sau orase sub 20.000 de locuitori), prin intermediul careia vor putea fi conturate oportunitati de investitii si dezvoltare specifice fiecarei zone in parte. In general, persoanele din mediul rural care lucreaza in agricultura ating o rata a saraciei mai ridicata, uneori, decat a somerilor.

Raportul cercetarii realizate cu sprijinul FRDS, un partener care a efectuat si in trecut proiecte de dezvoltare comunitara, va fi facut public prin intermediul unui site creat special pentru a gazdui si alte documente ce urmeaza a fi elaborate pe parcursul celor trei ani de desfasurare a proiectului. In zonele rurale, femeile, avand un nivel de educatie in medie mai scazut decat al barbatilor, joaca rolul de sotie si mama, impus de normele educationale si atat. Aceste persoane formeaza grupuri dezavantajate social intrucat nu beneficiaza de acces egal la locurile de munca. Si aceasta, ca efect al unei educatii traditionale, adeseori rigide, care pune incorect accentul pe statutul primordial al barbatului in cadrul unei familii.

In unele situatii, locurile de munca sunt plasate la distante foarte mari, femeilor fiindu-le tot mai greu sa-si amane indeletnicirile casnice sau indatoririle fata de familie, pentru a putea merge la servici. Crearea de mici afaceri in cadrul acestor comunitati va stimula cresterea nivelului de trai in plan local, limitand numarul problemelor de ordin financiar aparute, dovedindu-se solutii viabile atat pentru femei, cat si pentru autoritatile locale implicate in sprijinirea unor astfel de initiative.

In plus, va putea fi oferita consultanta de specialitate pentru dezvoltarea competentelor necesare administrarii micilor intreprinderi din domeniul turismului, artizanatului sau a diferitelor unitati de productie. Noile oportunitati de dezvoltare profesionala vor fi evidentiate prin organizarea de cursuri dedicate, prin predarea legislatiei in domeniu, a studiilor de caz si a celor de marketing sau a cursurilor de initiere in contabilitate. Pentru realizarea unei afaceri beneficiind de fonduri oferite din partea bancilor, a Uniunii Europene sau a Ministerului pentru Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, este necesara o cofinantare (suma de bani initiala), urmand ca, prin intermediul proiectului, sa fie oferita consultanta de specialitate in obtinerea creditarii.

O parte importanta a intregului plan o reprezinta crearea grupurilor comunitare mixte pentru egalitatea de sanse. Reprezentantii minoritatilor etnice (in special persoane vulnerabile si varstnici pe langa femei) vor fi incurajati sa faca parte din aceste grupuri. O directie fundamentala a acestui proiect va urmari schimbarea atitudinii si a mentalitatii in randul segmentului de populatie analizat. In paralel cu desfasurarea proiectului, va fi realizata si o campanie la nivel national de informare, de constientizare si de implicare a femeilor, promovand egalitatea de sanse, cultura antreprenoriala si civismul in zonele apartinand mediilor defavorizate.

sus

Cateva cifre si date

Studiile de caz ofera solutii oportune investitiilor

- Rata de ocupare a locurilor de munca se situeaza conform datelor furnizate in 2005 de catre INS (Institutul national de Statistica) la un procent de 57,7% (63,9% la nivel urban si 51,5% la nivel rural) cu diferente semnificative pe sexe. Nivelul saraciei din mediul rural este cu mult mai mare decat cel din zonele urbane. Astfel, in orase, nivelul atins este de 6,8%, in timp ce in zonele slab dezvoltate el este de 22,3%; in consecinta, rezulta ca 73% dintre saraci locuiesc in mediul rural. Insa, aici, rata somajului este mai redusa, datorita numarului ridicat de persoane care lucreaza in agricultura, acest lucru indicand o vulnerabilitate economica mai puternica.

- Datele statistice realizate la nivel national, in anul 2007, indica faptul ca persoanele de sex feminin reprezinta doar 33% din numarul total al persoanelor fizice autorizate, constituind doar 41% din totalul asociatiilor familiale si evidentiind faptul ca numai 30% dintre managerii de IMM-uri sunt femei. Exista aproximativ 20 de structuri asociative ale femeilor de afaceri, gradul de influenta in mediul rural, in comune sau orase mici, fiind, insa, unul foarte scazut.

- In localitatea Bobota din judetul Salaj s-a dezvoltat o alternativa privind cresterea economica a zonei. La 42 km nord - vest de orasul Zalau, a fost finalizat un proiect de succes din categoria activitatilor generatoare de venit aferente Schemei de Dezvoltare Sociala a Zonelor Miniere. O sectie de muraturi si conserve din legume si fructe a fost data in folosinta dupa ce au fost efectuate lucrari complexe de reamenajare a spatiului de productie, dupa ce a fost realizata compartimentarea si a fost avizat fluxul tehnologic de catre organismele de specialitate din domeniu.

Utilajele si echipamentele au fost achizitionate cu certificate de calitate in conformitate cu normele in vigoare ale Uniunii Europene. Proiectul se identifica prin faptul ca respecta normele igienico-sanitare, nu are concurenta in zona, iar produsele sunt de foarte buna calitate. Cu o investitie finalizata in luna septembrie a anului 2008, beneficiarii au reusit ca, in mai putin de 60 de zile, sa detina monopolul privind desfacerea produselor in localitatile invecinate si in orasul Zalau.

S-au incheiat contracte pentru comercializarea conservelor la cantinele a doua mari societati, proiectul aducand venituri la bugetul local si beneficii membrilor comunitatii prin crearea a sapte locuri de munca. Din veniturile obtinute se urmareste extinderea spatiului de stocare pentru asigurarea productiei proprii de legume. In concluzie, proiectul este unul de succes, fiind un exemplu de urmat si de catre alte comunitati.


http://www.revistaioana.ro/Articole_95142/"Un-viitor-mai-bun-pentru-femei"

Despre proiectul „Un viitor mai bun pentru femei” au mai aparut articole atat in presa scrisa cat si in presa online, dupa cum urmeaza:

  1. Impact In Gorj – 3 Septembrie 2009
  2. Gazeta de Sud - 3 Septembrie 2009
  3. Gazeta de Sud – 4 Septembrie 2009
  4. Stirilocale.ro – 4 Septembrie 2009
  5. Gorjeanul - 4 Septembrie 2009
  6. Eziare.ro – 4 septembrie 2009
  7. PresaOnline.ro – 4 septembrie 2009
  8. Business Woman – 16 Septembrie 2009
  9. Agerpres – 16 Septembrie 2009
  10. Gardianul – 21 septembrie 2009
  11. Infonews – 17 Septembrie 2009
  12. Bursa – 19 Septembrie 2009
  13. Ziarul financiar – 21 Septembrie 2009
  14. Curierul National – 21 Septembrie 2009
  15. Stiride10.ro – 23 Septembrie 2009
  16. Blitz – 17 Septembrie 2009
  17. Ideideafaceri.ro – 2 octombrie 2009
  18. Manager.ro – 2 octombrie 2009


sus

Materiale dezvoltate pentru campanie

Spot radio.mp3

sus